GASTLESSEN (SAMEN)LEVENSKUNST

Voor wie
Voor scholen die stress willen aanpakken, weerbaarheid, veerkracht en zelfvertrouwen willen vergroten en die identiteitsvorming, zingeving, burgerschap en het samen-gevoel willen versterken via ervaringsgerichte werkvormen.

Maatschappelijke relevantie
Steeds meer jongeren doen een beroep op een vorm van jeugdzorg, maken langdurig gebruik van medicatie, kampen met zingevingsvragen en raken opgebrand. Stress, ongezond eten, schermgebruik, echtscheiding, gebrek aan beweging, gevoelens van eenzaamheid, onzekerheid, onrust, overprikkeling, doelloosheid, prestatiedruk en leegte. Maar ook (online) pesten, geweld en polarisatie zijn aan de orde van de dag. De pandemie deed daar nog eens een schep bovenop.

De aanpak
In de gastlessen gaan we op zoek naar rust, zelfinzicht en kracht. De behoeften van de groep en een veilige leeromgeving staan centraal. We stellen met de mentor een programma samen met verdiepende gesprekken en ervaringsgerichte, interactieve werkvormen gericht op ervaren, samen delen, samen luisteren, samen groeien. We combineren ‘denken en doen’ met ‘voelen en zijn’ en spreken hoofd én hart aan. Ervaringsgericht werken heeft veel impact. Doordat leerlingen beter weten wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen, verloopt contact met anderen ook soepeler. Het is mogelijk om in kleine en grotere groepen te werken en er een serie persoonlijke gesprekken aan te koppelen.

Gebruikte werkvormen
Al jaren werk ik met uiteenlopende werkvormen, waarvan ik het positieve effect zelf ook heb ondervonden. Denk aan:

  • Kringgesprekken: bijvoorbeeld over zelfvertrouwen, grenzen stellen, jezelf zijn tussen anderen, omgaan met eenzaamheid, stress, druk, schaamte, het leven, de dood, bijzondere ervaringen, trauma’s of verdriet, gendervragen, psychische labels, zingeving, een doel bepalen in je leven, religieuze vragen of hooggevoeligheid.
  • De kracht van stilte: bijvoorbeeld via focusing: de vier stappen van focusing (pauzeren, ervaren, erkennen en symboliseren) helpen je te vertrouwen op je innerlijke kompas, zodat je authentieke keuzes kunt maken. Focusing zorgt voor een open, empathische en inclusieve houding die je meeneemt in je relaties met anderen.
  • Geweldloze communicatie: het vermogen om je eerlijk te uiten en empathisch te luisteren. Dit leer je door 1) stil te staan bij wat je waarneemt, 2) na te gaan hoe je je voelt bij wat je waarneemt, 3) je bewust te worden van onderliggende behoeften, waarden en verlangens en 4) het formuleren van een passend verzoek dat je leven verrijkt.
  • Rots en watertraining geeft leerlingen meer inzicht in sociale situaties en de impact van hun eigen gedrag. Rots staat voor eigen grenzen aan kunnen geven, zelfstandig kunnen beslissen, een eigen weg kunnen gaan. Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen naar oplossingen kunnen zoeken en de grenzen van anderen respecteren.
  • Intuïtief rollenspel: een verhaal ontwikkelt zich aan de hand van een korte casusbeschrijving. Hoe reageer jij wanneer iemand jouw hulp nodig heeft, maar jij haast hebt? Als iemand aangeeft liever een meisje dan een jongen te willen zijn? Met rollen als ouders, kinderen, vrienden, kerkgenootschap, leraren, werkgever, etc. Uiteenlopende dilemma’s.
  • Systemisch coachen gaat over het voelbaar maken van onzichtbare verstrikkingen, uitdagingen en kansen. Het in beeld brengen van ‘de onderstroom’, bijvoorbeeld door vragen te stellen, door poppetjes of ander materiaal op een tafel te plaatsen of door met vloerankers te werken, zowel één op één als in groepen.
  • Symbolisch bewustzijn gaat over oog krijgen voor bijzondere dingen die in je leven gebeuren. De beroemde psychiater Carl Gustav Jung sprak in dat kader over ‘betekenisvol toeval’. Door bewuster te leven ontdek je samenhang in dingen die niet logisch verklaarbaar zijn. Om met Johan Cruijff te spreken: “je gaat het pas zien als je het door hebt.”.

Contact
Meer weten over maatwerk? Neem contact met me op. De lessen scheppen een band, verrijken de geest en geven inzichten waar leerlingen de rest van hun leven van profiteren.

  • Een inspirerende documentaire over groepsgewijs ruimte geven aan emoties, het smeden van banden en levenslessen vind je hier.
  • Voorbeelden van inhoudelijke gespreksthema’s vind je hier.
  • We haken aan bij vier pijlers van levenskunst, zoals hier omschreven.