Hooggevoeligheid

Tussen de 20 en 25% van alle mensen is hooggevoelig, ook wel een HoogSensitief Persoon (HSP) genoemd. Deze mensen ervaren ‘een uitzonderlijke gevoeligheid voor negatieve en positieve omgevingsfactoren’. Dit bleek op het congres over hoogsensitiviteit waar ik op 21 juni 2019 aanwezig was. Wetenschappers in de psychiatrie en psychologie van onder andere het Radboud UMC en de Universiteit Leiden gingen onder meer in op de relatie tussen omgevingsgeluid, stress en overprikkeling.

Hoewel hoogsensitiviteit inmiddels een wetenschappelijk erkend fenomeen is, ervaren veel mensen die hooggevoelig zijn of hooggevoelige kinderen hebben onbegrip in hun omgeving en is niet altijd de hulp voor handen om daarmee samenhangende uitdagingen aan te pakken. Dit is onder meer het geval wanneer overprikkeling bij kinderen tot verbale of lichamelijke agressie leidt en wanneer onbegrepen klachten en emoties ontstaan. Ook is er een direct aantoonbare relatie met verslaving.

Doordat ik zelf hooggevoelig ben, weet ik uit ervaring dat er naast overprikkeling door de omgeving, ook een relatie bestaat met voeding, (gebrek aan) beweging, stilte, straling en andere factoren. Helaas zijn al deze factoren nog niet wetenschappelijk onderzocht! In 1997 is pas het eerste wetenschappelijke onderzoek gedaan, door Elaine Aron. Zij schreef hierover het praktische boek ‘Hoog sensitieve personen Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt‘, dat vooral ingaat op vier kenmerkende persoonlijkheidskenmerken: diepgaande informatieverwerking, emotionele sensitiviteit, sensorische sensitiviteit en overstimulatie en hoe je deze kunt inzetten als kans. Op dit moment (2019) zijn er wereldwijd pas 70 publicaties gedaan over hoogsensitiviteit.

Als jij meerdere van de onderstaande kenmerken (CIVAS cursus coaching bij HSP) herkent, is het waarschijnlijk dat ook jij bij de 20-25% van Nederland behoort die HSP’er is:

  • je neemt gedailleerder, subtieler en intenser waar dan de meeste anderen in je omgeving
  • je bent erg gevoelig voor prikkels van buitenaf
  • je voelt je in veel (sociale) situaties niet op je gemak
  • je hebt meer tijd en moeite nodig om indrukken te verwerken
  • je hebt een diep en rijk gevoelsleven
  • je voelt stemmingen en sferen goed aan
  • je bent snel geraak, zowel in positieve als negatieve zin
  • je bent snel geroerd door de schoonheid van de natuur, kunst en muziek
  • je ervaart ook de emoties van anderen als intens
  • je hebt moeite met planning en structuur
  • je kunt verlegen overkomen, hoewel je dat niet bent
  • je bent vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
  • je functioneert minder goed als je geobserveerd of geëvalueerd wordt
  • je bent vaak zorgzaam en hebt oog voor de behoeften van anderen; soms heb je moeite om grenzen aan te geven
  • je hebt een verfijnd gevoel voor humor en houdt niet van platheid en geweld
  • je hebt relatief vaak last van stress, spanning en fysieke klachten, zoals hoofdpijn, allergieën, maag- of darmklachten of chronische vermoeidheid
  • je bent gevoelig voor pijn
  • je hebt wel eens last van stemmingswisselingen, angsten of perioden van depressiviteit
  • je bent gevoelig voor verslavingen, zoals roken, drinken, drugsgebruik of anderszins.

Eerder schreef ik een artikel over bewuster leven, dat rekening houdt met de kenmerken van HSP-ers. HSP-ers hebben meer kans op een burn-out dan anderen. Je doet er dus goed aan om nauwkeurig naar je lichaam te leren luisteren en rekening te gaan houden met jezelf. Dit is niet alleen vervelend. Je leert jezelf daardoor veel beter kennen! Ook leert het je te gaan ontwaren welke gevoelens van jou zijn en welke van anderen. Dat maakt dat je veel steviger in je schoenen komt te staan.

Naast de praktische punten die ik in het artikel noem, krijgen de meeste HSP-ers inzicht in hun energetische lichamen (hoe een mens energetisch in elkaar zit) en het belang van aarden, centeren en jezelf energetisch beschermen. Over energetische bescherming lees je hier meer. En mijn artikel over omgaan met een energielek vind je hier.

Kortom: zie hoogsensitiviteit niet alleen als uitdaging, maar ook als kans!

Share this Post