Hooggevoeligheid

Je kunt in mijn praktijk terecht voor begeleiding bij hooggevoeligheid. Circa 20 tot 25% van alle mensen is hooggevoelig blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Dit onderzoek laat een relatie zien tussen omgevingsgeluid, stress en overprikkeling bij hoogsensitieve personen (HSP). Kenmerkend voor HSP’ers zijn diepgaande informatieverwerking, emotionele sensitiviteit, sensorische sensitiviteit en overstimulatie.

Hoewel hoogsensitiviteit inmiddels wetenschappelijk erkend is, ervaren veel mensen die hooggevoelig zijn of hooggevoelige kinderen hebben onbegrip in hun omgeving. Ook is niet altijd de hulp voorhanden om daarmee samenhangende uitdagingen aan te pakken. Die uitdagingen zijn bijvoorbeeld verbale of lichamelijke agressie, onbegrepen klachten en het ontstaan van heftige emoties door overprikkeling.

Als HSP-er weet ik uit ervaring dat er ook een relatie bestaat met voeding, (gebrek aan) beweging, stilte, straling en andere factoren. Samen kunnen we kijken hoe jij jouw hooggevoeligheid beter kunt hanteren en meer kan gaan inzetten als kans. Daarbij is iedereen uniek en past niemand in een hokje. Hoogsensitief zijn is dan ook geen stempel, maar zie ik als een combinatie van persoonskenmerken, waarmee je rekening kunt houden in je leefstijl.

Als jij meerdere van de onderstaande kenmerken herkent ben jij wellicht ook hoogsensitief:

  • je neemt gedetailleerder, subtieler en intenser waar dan de meeste anderen in je omgeving
  • je bent erg gevoelig voor prikkels van buitenaf
  • je voelt je in veel (sociale) situaties niet op je gemak
  • je hebt meer tijd en moeite nodig om indrukken te verwerken
  • je hebt een diep en rijk gevoelsleven
  • je voelt stemmingen en sferen goed aan
  • je bent snel geraakt, zowel in positieve als negatieve zin
  • je bent snel geroerd door de schoonheid van de natuur, kunst en muziek
  • je ervaart ook de emoties van anderen als intens
  • je hebt moeite met planning en structuur
  • je kunt verlegen overkomen, hoewel je dat niet bent
  • je bent vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
  • je functioneert minder goed als je geobserveerd of geëvalueerd wordt
  • je bent vaak zorgzaam en hebt oog voor de behoeften van anderen;
  • soms heb je moeite om grenzen aan te geven
  • je hebt een verfijnd gevoel voor humor en houdt niet van platheid en geweld
  • je hebt relatief vaak last van stress, spanning en fysieke klachten, zoals hoofdpijn, allergieën, maag- of darmklachten of chronische vermoeidheid
  • je bent gevoelig voor pijn
  • je hebt wel eens last van stemmingswisselingen, angsten of perioden van depressiviteit
  • je bent gevoelig voor verslavingen, zoals roken, drinken, drugsgebruik of anderszins.

(bron: CIVAS opleiding Coaching bij HSP)

Share this Post