Meditatie en mindfulness

Meditatie is een manier om tot ontspanning en meer vitaliteit te komen. Er zijn vele manieren om te mediteren. Mediteren is gericht op innerlijke rust en het laten samen smelten van lichaam en geest. Je richt je even niet op de buitenwereld, maar bijvoorbeeld op je ademhaling of op wat er spontaan in je op komt. Het beheersen van de aandacht leidt tot ontspanning.

Bij mindfulness leer je in iedere situatie, prettig of vervelend, werkelijk aanwezig te zijn en vrij van veroordelingen. Je leert omgaan met stilte en emoties. Mindfulness is overgebracht vanuit het verre Oosten (boeddhisme, hindoeïsme en taoïsme) naar Amerika en daar vertaald als westerse techniek tegen stress en stressgerelateerde klachten, zoals hoofdpijn, hoge bloeddruk, chronische pijn, maag- en darmproblemen, slaapstoornissen, angst- en paniekstoornissen en hartziekten.

Beoefenaars van mindfulness blijken niet alleen minder lichamelijke klachten te hebben, maar blijken ook een beter zelfbeeld te ontwikkelen en positiever te worden. Het aannemen van mindfulness als levenshouding geeft een permanente boost aan vitaliteit. Inmiddels wordt deze techniek in bewerkte vorm (Mindfulness based cognitive therapy) ook succesvol ingezet bij de behandeling van agressie, angststoornissen, chronische pijn, stemmingsstoornissen, eetstoornissen, borderlinestoornissen, suïcideneigingen, verslavingen, relatieproblemen, traumatische ervaringen, dwangproblematiek en sociale fobieën.

Voor een overzicht van de wetenschappelijk bewezen effecten van mindfulness, zie het onderzoek van het Radboud Universitair Medisch Centrum voor Mindfulness.