Verandering van leefstijl

Bewust leven kan er voor zorgen dat je je versneld geestelijk vitaler voelt en andersom kan het aanpakken van onderliggende problematiek jou helpen om eindelijk die positieve verandering in leefstijl te maken die je graag wil bereiken. Hieronder staan enkele tips. Tijdens de consulten kun je hierover vragen stellen. Ik zet mijn scholing en ervaring op o.a. psychisch en energetisch gebied, als verandermanager, voedingsdeskundige, turntrainer en coach graag voor jou in om je de inzichten en tools te geven om de gewenste verandering waar te maken. 

Psyche

Fysieke, emotionele, mentale, spirituele en energetische aspecten van een mens zijn met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. Wanneer je inzicht krijgt in emoties, gedragspatronen en overtuigingen die jouw vitaliteit negatief beïnvloeden, kunnen deze worden veranderd. Bij dit proces van bewustwording kan ik je begeleiden, maar je kunt er ook zelf mee aan de slag. Het krijgen van zelfinzicht duurt een leven lang.

Energie

Alles in en om ons heen bestaat uit energie, zoals Albert Einstein nog eens vaststelde. Wanneer je je geestelijk of lichamelijk niet fit voelt, is het van belang om te onderzoeken waar je positieve energie uit haalt en wat je energie kost. Ook een rustige ademhaling vanuit je onderbuik kan je meer energie opleveren, net als regelmatig sporten en het wegnemen van belemmerende energie.

Voeding  

Goede voeding is nodig voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Ongezonde voeding of (gezonde) voeding die eerst wel goed voelde maar nu niet meer kan invloed hebben op het functioneren van ons lichaam en onze geest. Naast de fysieke vorm van voeding is er ook een geestelijke vorm van voeding. Uitdagingen, oordelen, verwachtingen en overtuigingen kunnen ‘vergiftigend’ werken.

Prikkels

Het zenuwstelsel heet ook wel het communicatienetwerk van het lichaam. Via prikkels (zenuwimpulsen) staan zintuigen, hersenen en lijf met elkaar in verbinding. Onder andere stress en trauma’s kunnen de prikkeloverdracht beïnvloeden. Regelmatig rust nemen, een wandeling in de natuur en saunabezoek zijn voorbeelden om overprikkeling te voorkomen. Weet je wat jouw meest gevoelige zintuig is en je dus extra veel prikkels oplevert?

Reiniging

In onze hectische maatschappij worden lichaam en geest elke dag behoorlijk belast. Het is daarom van belang om onszelf regelmatig te reinigen van geestelijke en stoffelijke ballast. Dat kan op allerlei manieren, denk bijvoorbeeld aan minder snoepen, een massage en het luisteren naar (klassieke) muziek. Maar ook het beoefenen van yoga of meditatie kan helpen om het lichaam te ontlasten.