Bewust leven

Vitaliteit van lichaam en geest 

Een vitale geest in een gezond lichaam. Wie wil dat nu niet? Ook wanneer je hard werkt kun je bewust leven. Hieronder enkele aanknopingspunten voor meer vitaliteit.

Psyche

Fysieke, emotionele, mentale, spirituele en energetische aspecten van een mens zijn met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. Daarom is inzicht in emotionele gebeurtenissen, gedragspatronen, zingeving en spirituele overtuigingen van belang. Door je bewust te zijn van belemmerende patronen en emoties die je vitaliteit beïnvloeden, kun je deze veranderen. Het krijgen van zelfinzicht duurt een leven lang!

Energie

Alles in en om ons heen bestaat uit energie, zoals Albert Einstein nog eens vaststelde. Wanneer je je geestelijk of lichamelijk niet fit voelt, is het van belang om te onderzoeken waar je positieve energie uit haalt en wat je energie kost. Ook een rustige ademhaling vanuit je onderbuik kan je meer energie opleveren, net als regelmatig sporten en het wegnemen van belemmerende energie.

Voeding  

Goede voeding is nodig voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Ongezonde voeding of (gezonde) voeding die eerst wel goed voelde maar nu niet meer kan invloed hebben op het functioneren van ons lichaam en onze geest. Naast de fysieke vorm van voeding is er ook een geestelijke vorm van voeding. Uitdagingen, oordelen, verwachtingen en overtuigingen kunnen ‘vergiftigend’ werken.

Prikkels

Het zenuwstelsel heet ook wel het communicatienetwerk van het lichaam. Via prikkels (zenuwimpulsen) staan zintuigen, hersenen en lijf met elkaar in verbinding. Onder andere stress en trauma’s kunnen de prikkeloverdracht beïnvloeden. Regelmatig rust nemen, een wandeling in de natuur en saunabezoek zijn voorbeelden om overprikkeling te voorkomen. Weet jij wat jouw meest gevoelige zintuig is en jou dus extra veel prikkels oplevert?

Reiniging

In onze hectische maatschappij worden lichaam en geest elke dag behoorlijk belast. Het is daarom van belang om onszelf regelmatig te reinigen van geestelijke en stoffelijke ballast. Dat kan op allerlei manieren, denk bijvoorbeeld aan minder snoepen, een massage en het luisteren naar (klassieke) muziek. Maar ook het beoefenen van yoga of meditatie kan helpen om het lichaam te ontlasten.

Share this Post