Be the change!

Positief veranderen, hoe werkt dat?

De wereld van verandermanagement staat bol van de strategieën om succesvol te veranderen. Het bijsturen van een organisatie, het aanleren van vaardigheden, het slim manoeuvreren in de meest uiteenlopende situaties. Ook persoonlijke en leefstijlverandering wordt vaak volgens een bepaalde vastomlijnde theorie ingestoken. Dat geeft mensen het idee dat ze grip hebben op de verandering. Maar is dat ook zo? Waarom slaagt het merendeel van de veranderingen, zowel organisatorisch als persoonlijk (bijvoorbeeld een dieet), niet? Geen mens die daarop het antwoord kan geven, of wel?

Doordat veel veranderingen worden ingezet, maar weinig tot niks opleveren is er een zekere verander-moeheid ontstaan. Bij organisaties: “daar gaan we weer”, bij een nieuw dieet: “ik lijk wel een jojo”. Maar sommige mensen nemen geen genoegen meer met half werk. Ze willen andere wegen gaan bewandelen om weer fit te worden, geïnspireerd raken, meer diepgang, nadenken over wat hen werkelijk beweegt. Zijn op zoek naar hun DNA, hun gevoel of het gebrek daaraan, naar hun eigen natuur. En gaan daarna of daardoor veranderen.

Positief veranderen betekent meer inzicht krijgen in jezelf: je positieve en je negatieve kanten herkennen en erkennen dat jij dat ook bent. En vervolgens daarmee aan de slag gaan. Acceptatie en actie. Nieuwe energie ontstaat door het doorbreken van negatieve gedachten, overtuigingen, angsten. Ontdek je oordelen. Leer luisteren naar je lijf. Wat geeft jou positieve energie? Wanneer was de laatste keer dat jij met een grote glimlach op je gezicht rondliep en genoot van alles om je heen op dat moment? Staan lichamelijke ongemakken daaraan in de weg? Jij bent zelf degene die daarin verandering kan brengen.

Inzien dat jij je eigen waarheid bepaalt en je eigen pad kunt kiezen geeft je nieuwe energie. Jij kunt elke uitdaging aan als je onbewuste tegenkrachten in jezelf en daarbuiten opspoort en ze een positieve draai geeft. Dat is positief veranderen.

Inzicht krijgen om positief te veranderen kan op verschillende manieren. De één heeft genoeg aan een reflecterend gesprek en komt zichzelf weer op het spoor door meer ontspanning. Een ander juist door meer inspanning, andere voeding of meditatie. En weer een ander leert beter naar zichzelf te luisteren door zijn creatieve bronnen aan te boren. Door bijvoorbeeld autobiografisch schrijven of door te tekenen of te schilderen. In alle gevallen spelen gevoel, je zenuwstelsel en bewustzijn een belangrijke rol. En je open stellen voor verandering en voor jezelf.

Wetenschap en spiritueel leiders zijn eenduidig: als het subtiele samenspel van lichaam en geest in balans is, gaat jouw kracht voor jou werken. Dingen die jij wilt veranderen, lijken als vanzelf te gaan. “Be the change you want to see in the world”, noemde spiritueel en politiek leider Gandhi deze kracht van positief veranderen. Volgens emeritus hoogleraar theoretische atoomfysica Amit Goswami, ligt hierin ook het fundamentele geheim van kwantumfysica: wij hebben zelf de kracht om onze omgeving en ons leven te beïnvloeden. 

Positief veranderen gaat dus over mogelijkheden. Kansen. Als jij het aandurft om heel jezelf te zien, dan kun je vervolgens helemaal jezelf zijn. Dan kun je jouw heelheid en kracht uitstralen. Daar plukken jij en je omgeving de vruchten van.

Share this Post